Monday, 13 August 2012

i Think - Bahasa Melayu Pendidikan Khas


Kumpulan kami telah memilih untuk membuat peta minda bagi mata pelajaran Bahasa Melayu Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran Tahun 1.




Ini merupakan kemahiran yang telah kami pilih iaitu Kemahiran Membaca 



Di bawah ini kami menunjukkan contoh-contoh peta minda yang boleh dilakukan bagi mata pelajaran bahasa melayu bagi pendidikan khas bermasalah pembelajaran tahun 1 KSSR.


Peta Minda Huruf Vokal dan Huruf Konsonan
Double Bubble Map

Peta Minda Huruf Kecil
Bubble Map




Peta Minda Huruf Vokal  Besar
Flow Map




Alphabet Letter A

Peta Minda Perkataan Huruf  Vokal  A
Multi Flow Map




Alphabet Letter E
Peta Minda Perkataan Huruf  Vokal  E
Circle Map




Alphabet Letter I

Peta Minda Perkataan Huruf  Vokal  I
Brace Map



Alphabet Letter O

Peta Minda Perkataan Huruf  Vokal  O
Tree Map




Peta Minda Perkataan Huruf  Vokal U
 Bridge Map

Thursday, 9 August 2012

Buku-Buku Mengenai Stress

Ini merupakan antara buku-buku yang anda boleh buat sebagai rujukan untuk lebih mendalami mengenai tajuk tekanan emosi dalam kalangan guru, SELAMAT MEMBACA!!

Buku Guru dan Cabaran Semasa  ditulis sebagai buku rujukan untuk para  pendidik amnya, dan pelajar-pelajar yang sedang mengikuti kursus Ilmu Pendidikan di Institut Pendidikan Guru (IPG) serta Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) khasnya. Buku ini mengandungi 6 bab yang disediakan secara tersusun, jelas dan lengkap. Kandungan yang terancang ini mesra pembaca dan pasti membantu bakal guru dan guru terlatih dalam menyiapkan diri untuk menghadapi cabaran dunia keguruan.






















Sunday, 5 August 2012

i Think -TEKANAN EMOSI DALAM KALANGAN GURU



Ini merupakan link untuk ke peta minda bagi tajuk
 ' TEKANAN EMOSI DALAM KALANGAN GURU'

Langkah Pengurusan Tekanan Emosi




Kesedaran tentang perlunya menguruskan tekanan ini digambarkan dengan kajian-kajian yang banyak dijalankan sama ada di dalam ataupun di luar negeri. Antaranya ialah kajian oleh Nelson dan Sutton (1990) dan Jung (1995) di Amerika Syarikat; Cooper dan Kelly (1993) , Abouserie (1996) dan Cockburn (1996) di United Kingdom; Chan dan Hui (1995) di Hong Kong.

Di dalam negeri pula telah dijalankan oleh Noor Azzuddin (1990), Noriah (1995), Abu Omar (1996) dan Ungku Norulkamar (1997).Kebanyakan kajian yang dimaksudkan adalah berkaitan langsung dengan persoalan tekanan dalam kalangan guru-guru.

Gold dan Roth (1993) menggambarkan status profesion perguruan masa kini dianggap mempunyai tiga keadaan negatif, iaitu keadaan yang bertekanan, moral guru yang rendah, dan peletakan jawatan (mungkin bukan dalam keadaan kegawatan sekarang).

Antara contoh kajian tindakan mengenai stress ialah


Pengendalian Stress semasa kerja
  1. Buangkan perasaan ‘superman’ dalam diri
  2. Aturkan pengurusan masa
  3. Buat sesuatu yang baik untuk orang lain
  4. Pergaulan bersama rakan sekerja
  5. Belajar kemahiran atau perkara yang baru
  6. Hadapi masalah kerja secara terus
  7. Berbual mengenai tajuk yang tiada kaitan dengan stress yang dihadapi
  8. Membantu orang lain
  9. Berbincang melalui jawatankuasa di jabatan
  10. Maklumkan kepada ketua mengenai rancangan kita

Strategi Mengurangkan 'Stress' Aspek Kerohanian .
Kerohanian adalah faktor penting 'stress'.
Cara terbaik ialah merapatkan hubungan diri dengan Allah.
  1.  sembahayang
  2.  zikir
  3.  munajat
  4.  meditasi
  5.  berguru
  6.  berbincang dengan rakan
Proses Meditasi
  1. Tutup mata selama 10 hingga 20 minit
  2. Pusatkan perhatian kepada sesuatu rangsangan
  3. Proses meditasi berlaku sebaik sahaja fikiran kita ‘mengembara ataupun bergerak’
  4. Adakalanya fikiran kita mengembara jauh dari rangsangan asal
  5. Kemudian kembali ke rangsangan asal di mana penumpuan diberi dengan baik
  6. Munajat
  7. Bernafas perlahan-lahan
  8. Letakkan tapak tangan kanan ke arah kiri dada (kebahagian jantung)
  9. Tumpukan fikiran untuk pembersihan rohani kebahagian jantung dan hati
  10. Pejamkan mata dan mulailah dengan zikir munajat atau mendengar melalui kaset

Strategi Mengurang 'Stress' Aspek Fizikal
  1. Diet
  2. Urut
  3. Mandi air suam/berendam kolam air panas
  4. Menangis
  5. Bermain
  6. Menjerit

RUJUKAN :
http://rahmart.blogspot.com/2010/01/pengurusan-stress-menurut-perspektif.html


Jenis-Jenis Burn Out


Maslach & Jackson (1981,1981) telah memperkembang konsep burnout dengan menerangkan bahawa sebenarnya terdapat tiga jenis (subskala) burnout.

Ketiga-tiga jenis burnout itu ialah kelesuan emosi (emotional exhaustion), depersonalisasi (depersonalization) dan pencapaian peribadi (personal accomplishment).Mengikut Cordes dan Dougherty (1993), konsep Maslach dan Jackson ini merupakan definisi burnout yang paling banyak diterima oleh para pengkaji.





Bilakah Burn Out Terjadi?


Punca Burn Out Guru

• Faktor Latar Belakang Guru 
 jantina / umur / mengajar di sekolah yang besar / mengajar kelas yang ramai   
 mengajar di bandar atau pedalaman

• Faktor Kurangnya Tanggungjawab Pentadbiran 
  tak memahami kekangan dan tekanan kerja dialami guru  di sekolah (Fibkins, 1983).

• Faktor Tekanan Kerja 
  harapan tinggi / kekurangan guru dan alatan / bebanan tugas / disiplin pelajar / gaji  
  yang rendah / pangkat yang terhad / bilik guru yang sesak / tugas perkeranian / kerja rutin.

• Faktor Konflik & Kekaburan Peranan 
  pendidikan berkualiti kepada pelajar tetapi mereka tidak  dibenarkan/ diberi kebebasan menggunakan  
  kaedah P&P atau kurikulum yang sesuai. Suruh kawal disiplin  tetapi tiada kuasa untuk menjalankan  
  tanggungjawab.

• Faktor Sokongan Sosial 
  tiada sokongan keluarga, suami/isteri, rakan sekerja dan ketua dalam organisasi 
  kita berkhidmat.

Tanda dan Kesan Burn Out



Ciri Burn Out :

Maslach & Jackson (1981,1986) :

1. Keletihan Emosi
• Kelesuan / kehabisan tenaga / letih / lemah untuk terus bekerja.
• Kehilangan semangat dan motivasi
• Tiada dedikasi seperti dahulu.

2. Depersonalisasi
• Emosional, melayan murid seolah objek tidak berguna / “objek penganggu” / melabelkan pemalas, bodoh, tidak berguna dsb.
• Bersikap negatif dan sinis terhadap murid,
rakan, pentadbir & masyarakat.

3. Penurunan Pencapaian Peribadi
• Menilai diri mereka secara negatif.
• Kemurungan / moral rendah / pengunduran interpersonal / kehilangan produktiviti / tidak berupaya 
menghadapi tekanan / perasaan kegagalan / kehilangan harga diri / kemerosotan perasaan kompeten / kekurangan pencapaian


Kesan Burnout

• Meletak jawatan
• Bersara awal
• Berhijrah ke profesion lain
• Setia tetapi tidak produktif, tidak bermotivasi dan tidak bersemangat.
• Tekanan psikologi dan mental yang boleh membahayakan diri sendiri dan pelajar