Di Malaysia, persoalan tekanan dalam kalangan guru bukan
lagi setakat bahan kajian ilmiah, malah menjadi isu dalam media masa. Menurut
Muhamad (1995) , kajian oleh Kongres Kesatuan Guru-guru Dalam Perkhidmatan
Pendidikan Malaysia (KONGRES) menunjukkan guru-guru mengeluh terhadap
kerja-kerja persediaan guru seperti menyediakan perancangan tahunan, penggal,
mingguan, dan harian.
Dalam konteks negeri Sarawak, Menteri Pembangunan Industri,
Datuk Abang Johari Abang Haji Openg selaku menteri yang bertanggungjawab dalam
hal ehwal pendidikan telah menjelaskan sebab-sebab mengapa 75 guru di Sarawak
telah meninggalkan profesion perguruan (semenjak 1993 hingga Mei 1996).
Antara
alasannya ialah masalah peribadi, tawaran yang lebih baik, tidak mahu berjauhan
dengan keluarga, persekitaran kerja yang tidak sesuai dan beban tugas yang
berat (Borneo Post, 1996). Perubahan yang berlaku dalam dunia pendidikan
terutamanya masalah pelajar, bebanan kerja , isu SSB, dan perubahan dasar yang
tidak pernah selesai. Kesemua ini menuntut perubahan pandangan guru terhadap
persekitaran mereka. Perubahan ini pasti menyebabkan tekanan ke atas guru.
contoh ilustrasi guru yang tidak dapat mengawal emosi di dalam kelas.
contoh surat panggilan kursus pengurusan stress
contoh luahan hati seorang guru
petikan akhbar berita harian mengenai peratusan kadar stress mengikut pekerjaan di malaysia
RUJUKAN :
0 comments:
Post a Comment